Ćwiczenia na schorzenia stóp
Płaskostopie związane jest z niewydolnością układu mięśniowo-więzadłowego i ma wpływ na poprawną postawę, kondycje fizyczną i samopoczucie. Niewydolne mięśnie powodują obniżenie łuku stopy, przez co nie ma amortyzacji, z czasem pojawia się ból nóg i kręgosłupa.
Wiek przedszkolny jest uważany za szczególny okres, występują wtedy różnego rodzaju nieprawidłowości postawy ciała związane m.in. z płaskostopiem, koślawością lub szpotawością kolan. Należy pamiętać, że od pewnego wieku wady same nie ustępują, dzieci nie wyrastają z nich. Nieleczone utrwalają się i pogłębiają doprowadzając w późniejszym okresie do dużego dyskomfortu.
Oprócz stosowania wkładek do butów podpierających sklepienie stóp i utrzymujące stopy w odpowiednim ustawieniu, istotną rolę odgrywają ćwiczenia wzmacniające mięśnie, które pomagają zapobiegać wadą oraz korygować istniejące już zmiany.
Dzieci mają małą zdolność koncentracji i duży potencjał ruchowy, w związku z tym ćwiczenia powinny kojarzyć się z czymś przyjemnym, towarzyszyć im ma radość, uśmiech i dobra zabawa. Na pewno Twoja pociecha będzie chętniej wykonywała ćwiczenia jeśli będziesz w tym uczestniczyć razem z nim. Twoim stopom również takie ćwiczenia przyniosą korzyść. Nie pozbędziesz się wady, ale unikniesz jej ewolucji, a jeśli nie masz wady to poprawisz kondycję swoich mięśni.
Poniżej znajduje się kilka naszych propozycji.
Ćwiczymy w bosych stopach. Ćwiczenia można dowolnie zestawiać. Pamiętaj aby ćwiczenia mogły odnieść terapeutyczny sukces powinny być wykonywane systematycznie. Zalecamy na każde ćwiczenie przeznaczyć od 1 do 3 minut.
Siadamy na podłodze. Staramy się nie odrywając pośladków od podłogi unosić jak najwyżej nogi. Następnie symulujemy palcami zrywanie i przenoszenie.
Rozrzucamy między jedną, a drugą osobą różne małe przedmioty np. klocki, kasztany, małe pluszaki i ścigajcie się kto więcej przedmiotów przeniesie stopami na swoją stronę.
W pozycji siedzącej stopami staramy się podrzeć gazetę na najdrobniejsze kawałki, a potem stopami przenoście je do wyznaczonego pojemnika (miejsca).
Chodzimy na palcach wysoko unosząc kolana.
Naśladujemy stopami poruszanie się dżdżownicy. Przesuwamy stopy do przodu podkurczając palce stóp i przyciągając po podłodze pięty w stronę palców.
Siedząc na podłodze wycieramy się po kąpieli (stopa to ręcznik).
Siedząc na podłodze lub leżąc na plecach klaskamy podeszwami stóp.
Siedząc na krześle podeszwową częścią stopy staramy się ustawić pionowo leżącą plastikową butelkę.
Chodzimy stąpając na palcach.
Chodzimy stąpając na piętach.
Siadamy na podłodze w rozkroku. Stopami obejmujemy piłkę i rzucamy ją w kierunku drugiej osoby. Tak na zmianę.
Pomiędzy palcami wstawimy pędzel (kredkę, długopis itp.), a następnie nimi malujemy.
Między dwiema osobami kładziemy kocyk. Palcami stóp staramy się przeciągnąć kocyk na swoją stronę.
Leżymy na plecach przy ścianie z nogami ugiętymi i stopami opartymi o ścianę. Między ścianą, a stopami znajduje się piłka. Toczymy piłkę stopami po ścianie w górę i w dół. Piłka nie może upaść na podłogę, nie wolno jej dotykać rękami.
Siedząc trzymamy stopami woreczek i staramy się rzucić go jak najdalej.
Siedząc na krześle staramy się stopami zdjąć skarpetki z nóg.
Siedząc na krześle unosimy pięty nie odrywając palców od podłogi. Następnie unosimy palce tym razem nie odrywając pięty od podłogi.